Ako vybrať vhodné moto oblečenie

Bezpečnosť je prvoradá určite všade a na motocykli obzvlášť. Či už ste začínajúci motorkár alebo jazdíte 30 rokov, motocyklové vybavenie je investíciou, ktorá vám doslova zachráni kožu. Iste, existujú lacnejšie spôsoby ako sa na motorku obliecť, bežné džínsy a tričko vídame na cestách dnes a denne, musíme si však uvedomiť, že aj to najzákladnejšie motocyklové vybavenie vám poslúži dlhé roky, samozrejme so správnou údržbou.

Na začiatku je určite dobré položiť si otázku. Čo by malo spĺňať a ako by malo byť vybavené vaše moto oblečenie? Nižšie základné delenie:

- Materiál
- Štýl
- Podšívky
- Chrániče
- Viditeľnosť
- Ventilácia

MATERIÁL

Moto oblečenie sa delí do dvoch hlavných kategórií: textilné a kožené.

Poďme teda začať s textilom. Dnešné textilné technické materiály ako je polyester, voskovaná bavlna alebo veľmi dobre známa Cordura (nylon) odolávajú lepšie počasiu. Sú ľahšie a môžu vďaka svojej výbave ako sú ventilácie a kvalitné membrány byť skvelou voľbou pre väčšinu jazdcov na naháčoch, enduroch a skútroch, kde jazdci preferujú pohodlie.

Koža, ktorá je stále zatiaľ najbezpečnejším materiálom z hľadiska odolnosti proti oderu alebo roztrhnutiu a nezaobíde sa bez nej žiadna závodná kombinéza, je tiež stále populárnejšia u milovníka štýlu cafe racer, cruiser alebo chopper.
Hlavnou nevýhodou kože je potom jej nepriedušnosť. Je teda vhodné aby mala aspoň pár ventilačných otvorov alebo perforáciu. K ďalším nevýhodám patrí aj vyššia hmotnosť. Na jej obranu však musíme povedať, že pri správnej údržbe vám bude slúžiť dlhé roky.

ŠTÝL

Základné rozdelenie je do skupín (pozri nižšie), kde by sa väčšina motorkárov mala nájsť. Každá skupina má svoje špecifiká pre určité moto oblečenie. Nie je však podmienkou sa týmto riadiť, pretože každý z nás môže mať iné požiadavky či už na bezpečnosť, funkčnosť alebo napríklad vypasovanie.

Cruiser, chopper:
Väčšina „chopprákov“ si dnes jazdu bez kože nedokáže predstaviť, ale pred nepohodlnými koženými nohavicami často uprednostňujú kevlarové jeansy.

Šport:
Ako sme už spomenuli v článku vyššie, koža je stále neprekonaný materiál čo sa týka oderu. Ako hobby tak aj profi pretekárky nesiahnu po ničom inom ako kožené kombinéze, záleží potom na vás, či zvolíte 1 alebo 2 dielnu variantu. My určite odporúčame všetkým rekreačným „pretekárom“ 2 dielny variant, ktorý je samozrejme praktickejší.

Naháče:
Táto veľmi populárna skupina v sebe skrýva veľmi široké, možno najširšie pole motoriek, ktoré dokážu byť pekelne rýchle. V tejto skupine nájdeme ako jazdcov v krátkych textilných bundách, nohaviciach alebo jeansoch, tak aj tých ktorí preferujú bezpečnosť kožených 2 dielnych kombinéz.

Cestovné, Adventure:
Aj táto skupina je z roka na rok väčšia, pretože výrobcovia doslova chrlia do sveta motocykle veľkých i malých objemov. janým víťazom, bundy prevládajú dlhé s množstvom vetracích zipsov alebo panelov, vyberateľná membrána i termo vložka by nemali chýbať, množstvom odkladacích vreciek. To isté potom platí pre textilné nohavice.

Skúter:
pod touto skupinou si dnes už nemôžeme predstaviť len nudné približovadlá do práce ale aj silné veľké stroje s objemom aj cez 500cm3 čo z týchto strojov robí ideálny cestovný nástroj. Pokiaľ sedláte malého skútra ktorého využívate ako približovadlo aj tak by ste mali obliekať textilnú motorkársku bundu vybavenú chráničmi, všetky ostatné vlastnosti sú potom + ktorý oceníte.
Naopak pre tých ktorí využívajú skúter na dlhých trasách by mali vyberať rovnako ako skupina Adventure, možno by sme len odporučili krátku textilnú bundu ale to je samozrejme otázkou a prioritou každého jazdca, textilným nohaviciam by potom nemali chýbať vyberateľné vložky alebo vetracie zipsy.

PODŠÍVKY

Táto téma už bola čiastočne spomenutá v predchádzajúcich odsekoch stojí však za to sa tomu venovať trochu podrobnejšie.
V podstate máme iba 2 varianty, z ktorých môžu byť tvorené vnútorné vložky, je to teda vyberateľná termovložka a membrána. Ako názvy napovedajú termo vložka slúži na zabezpečenie tepelnej izolácie je vykonané buď v podobe s rukávmi alebo iba ako vnútorná vesta.
Čo sa týka membrány, toto je trochu obsiahlejšia téma pretože ako možno viete, membrán je veľký rad a líši sa svojimi parametrami, tie najlepšie napr. GORE TEX majú vodný stĺpec 28 000mm a priedušnosť 25 000 (g/m²/24h) čo sú naozaj extrémne hodnoty málo kedy vídané u moto oblečenia. Pre bežného cestovateľa teda bohato poslúžia údaje: vodný stĺpec 10 000mm a priedušnosť 10 000 (g/m²/24h). Pokiaľ sa rozhodneme cestovať dlhú dobu v daždi nemala by v našej výbave chýbať pláštenka.

CHRÁNIČE

Integrované chrániče delíme do 3 kategórií podľa bezpečnosti

- bez homologácie
2. CE LEVEL 1
3. CE LEVEL 2

Chrániče bez akejkoľvek certifikácie určite neodporúčame.
Keď sa potom podrobnejšie pozrieme na certifikované chrániče, vždy by sme na chrániči lakťov, ramien, bokov a kolien mali nájsť normu EN 1621-1.
Samozrejme LEVEL 2 značí vyšší stupeň ochrany, sú vyrobené z ľahkej PU peny a veľmi efektívne absorbujú energiu nárazu a sú súčasťou aj závodných kombinéz.

VIDITEĽNOSŤ

Reflexné prvky alebo fluo farby na moto oblečení sú dnes dopytovanou výbavou, najmä na hornej časti tela potom zvyšujú vašu viditeľnosť. A platí tu pravidlo, čím väčšie reflexné prvky sú, tým lepšie.

Odrazy zachytené svetlami môžu byť tým, čo vás zachráni od zrážky. V dnešnej dobe je tiež veľmi populárne voziť cez bundu reflexnú vestu.

VENTILÁCIA

V prvom rade je nutné spomenúť, že nejde iba o tú na vonkajšej strane moto odevov, ale je veľmi podstatné mať vyriešenú ventiláciu aj vo vnútri preto, aby všetko fungovalo tak ako má. Zvýšená teplota Vášho tela v horúcich letných zapríčiňuje nadmerné potenie a je nutné, aby hneď vrstva susediaca s vaším telom bola smesh (sieťovaného) materiálu ktorý dovolí prúdenie vzduchu a zároveň odvedie vodné pary od Vášho tela.

Ventilácia z vonkajšej strany búnd i nohavíc je dnes riešená mnohými spôsobmi, poďme ich trochu rozobrať.

Perforácia - najmä v kožených kombinézach je to najčastejším riešením ako sa ochladzovať, musia byť však umiestnené na strategických miestach ako je hruď alebo podpazušie, funguje veľmi dobre už v malých rýchlostiach jej najväčšou nevýhodou však je, že Vám cez ňu potečie v prípade dažďa, samozrejme ak cez alebo na perforáciu nedáte nejakú nepremokavú vrstvu v podobe membrány alebo pláštenky.

Ventilačné zipsy - asi najčastejším a veľmi funkčné riešenie pre väčšinu textilných a kožených búnd i nohavíc, veľmi podstatné je však aby zips bol taktiež vodeodolné a strategicky umiestnené na miestach kde prúdi dostatok vzduchu.

Ventilačné panely – Väčšine cestovateľov a všetkým čo dnes trávia na motorke veľa času nestačia riešenie pomocou zipsov a tak často volia varianty ventilačných panelov ktoré jednoducho odopnete a schováte do vreciek bundy cez ktoré prúdi dostatok vzduchu a ochladzuje Vás.